15. 02. 2011 – Jiří Kroužek
Článek je již zastaralý. Novinky ze světa PPC najdete na PPC Hero, český manuál na Zaklik.cz. Moji aktuální práci pak na jirikrouzek.cz.
Leckteré společnosti a živnostníci investují do svého webu a internetové reklamy nemalé finanční prostředky a často si neuvědomují, že chyby v použitelnosti je mohou přijít hodně draho. Špatně použitelných firemních webů přitom není nikterak málo.
Použitelnost se ve stručnosti zabývá tím, jak uživatelé s webem pracují, jak se jim ovládá, zda snadno nachází hledané informace a dokáží se lehce zorientovat. Ideální stav je bezproblémový uživatelův průchod webem až ke konverzi. Pro další informace doporučuji kouknout na tento blog o použitelnosti.
Poznámka: Pokud v tomto textu zmiňuji web, mám na mysli celé webové sídlo například www.jirikrouzek.cz. V případě, že používám označení stránka, jedná se o jednu konkrétní stránku webu, například www.jirikrouzek.cz/clanky.html.
V PPC reklamních kampaních lze propagovat v podstatě jakýkoli web (pokud neporušuje pravidla daného PPC systému), ale pokud uživatele pošlete na stránku, na které musí přemýšlet o tom, jak má dále pokračovat, na co kliknout, aby se dostal k požadované informaci, zbytečně ztrácíte body. Výsledkem je menší návratnost investic či dokonce nerentabilní PPC kampaň. Proti svým konkurentům v PPC máte nevýhodu, protože si nemůžete dovolit tak vysokou cenu za proklik – reklama by pro vás byla ztrátová. Procento konverze je nízké.
Domnívám se, že u PPC kampaní jsou finanční ztráty nejvíce vidět, protože zde proteče i u malého inzerenta poměrně dost peněz a statistiky včetně ceny za reklamu jsou stále „na očích“.
Jelikož profesionální správu má již spousta inzerentů, kterých ostatně stále bude přibývat, kvalitní a intuitivní web může být prostředkem, jak získat nad konkurencí v PPC výhodu. Musíte si uvědomit, že uživatel chce na webové stránce získat požadované informace / objednat zboží nebo službu / zaregistrovat se co nejrychleji a nejjednodušeji. Pokud mu to zbytečně ztížíte, riskujete, že odejde jinam – konkurence je vzdálená jen pár kliknutí.
Při zkoumání použitelnosti webu se rozhodně nespoléhejte jen na vlastní odhad – svůj web znáte až příliš dobře a nepředpokládáte, že by s jeho použitím někdo mohl mít jakýkoli problém. Máte dvě základní možnosti, jak použitelnost webu otestovat:
Přestože se o použitelnosti hodně mluví, nepoužitelných webů je u nás stále mnoho. Těžko říct, zda je to nedostatkem času či peněz lidí, kteří takové weby vytvářejí nebo to prostě jen považují za zbytečné. Pro nás z toho vyplývá příležitost, jak získat nad konkurencí náskok a přitom to nemusí stát mnoho peněz.
© 2009-2020 Jiří Kroužek, Zpracovávané údaje