Přeskočit na obsah, Přeskočit na nabídku služeb

logo se jménem Jiří Kroužek

Použitelnost jako konkurenční výhoda

15. 02. 2011 – Jiří Kroužek

Leckteré společnosti a živnostníci investují do svého webu a internetové reklamy nemalé finanční prostředky a často si neuvědomují, že chyby v použitelnosti je mohou přijít hodně draho. Špatně použitelných firemních webů přitom není nikterak málo.

Použitelnost se ve stručnosti zabývá tím, jak uživatelé s webem pracují, jak se jim ovládá, zda snadno nachází hledané informace a dokáží se lehce zorientovat. Ideální stav je bezproblémový uživatelův průchod webem až ke konverzi. Pro další informace doporučuji kouknout na tento blog o použitelnosti.

Poznámka: Pokud v tomto textu zmiňuji web, mám na mysli celé webové sídlo například www.jirikrouzek.cz. V případě, že používám označení stránka, jedná se o jednu konkrétní stránku webu, například www.jirikrouzek.cz/clanky.html.

Příklad z PPC reklamy

V PPC reklamních kampaních lze propagovat v podstatě jakýkoli web (pokud neporušuje pravidla daného PPC systému), ale pokud uživatele pošlete na stránku, na které musí přemýšlet o tom, jak má dále pokračovat, na co kliknout, aby se dostal k požadované informaci, zbytečně ztrácíte body. Výsledkem je menší návratnost investic či dokonce nerentabilní PPC kampaň. Proti svým konkurentům v PPC máte nevýhodu, protože si nemůžete dovolit tak vysokou cenu za proklik – reklama by pro vás byla ztrátová. Procento konverze je nízké.

Domnívám se, že u PPC kampaní jsou finanční ztráty nejvíce vidět, protože zde proteče i u malého inzerenta poměrně dost peněz a statistiky včetně ceny za reklamu jsou stále „na očích“.

Jelikož profesionální správu má již spousta inzerentů, kterých ostatně stále bude přibývat, kvalitní a intuitivní web může být prostředkem, jak získat nad konkurencí v PPC výhodu. Musíte si uvědomit, že uživatel chce na webové stránce získat požadované informace / objednat zboží nebo službu / zaregistrovat se co nejrychleji a nejjednodušeji. Pokud mu to zbytečně ztížíte, riskujete, že odejde jinam – konkurence je vzdálená jen pár kliknutí.

Odhalování problémů v použitelnosti

Při zkoumání použitelnosti webu se rozhodně nespoléhejte jen na vlastní odhad – svůj web znáte až příliš dobře a nepředpokládáte, že by s jeho použitím někdo mohl mít jakýkoli problém. Máte dvě základní možnosti, jak použitelnost webu otestovat:

  • První je tak trochu „nepřímý“ způsob. Spočívá v propojení webu s některým sledovacím nástrojem například Gooogle Analytics (je zdarma). Tento nástroj vám například velmi jednoduše prozradí, ze kterých stránek návštěvníci nejčastěji odchází, na jaké odkazy klikají, či procento okamžitého opuštění (procento těch, kteří stránku ihned po své návštěvně opustí). Tyto statistiky vám tak pomohou určit místa, na kterých se mohou skrývat potencionální problémy v použitelnosti. Problém Google Analytics a obecně webové analytiky je v tom, že konkrétní příčiny vám jednoduše neprozradí, musíte je odhadnout. Například zjistíte, že z vaší úvodní stránky téměř všichni návštěvníci okamžitě odcházejí, což je signál, že je něco špatně. Může to být problém v použitelnosti, ale může to být rovněž něco jiného například nevhodný obsah, špatná funkčnost v některým hlavním prohlížeči apod.
  • Lepším řešením odhalování problémů v použitelnosti je testování na skutečných uživatelích. Spočívá v pozorování toho, jak se na webu chovají a proč se tak chovají. Jsou agentury, které se testováním použitelnosti zabývají na profesionální úrovni, ale nic vám nebrání si takový malý test provést svépomocí. Zkuste požádat své příbuzné či známé, ať na webu provedou nějaký úkol – objednají produkt, který je pro vás klíčový nebo se zaregistrují a pozorujte je. Důležité je, aby web neznali a přemýšleli nahlas. Samozřejmě jim v žádném případě nesmíte radit. Možná budete jejich chováním překvapeni či dokonce rozčarováni. Takovým testem však můžete velmi snadno odhalit zásadní problémy, které lze mnohdy jednoduše opravit.

Nepoužitelných webů je pořád hodně

Přestože se o použitelnosti hodně mluví, nepoužitelných webů je u nás stále mnoho. Těžko říct, zda je to nedostatkem času či peněz lidí, kteří takové weby vytvářejí nebo to prostě jen považují za zbytečné. Pro nás z toho vyplývá příležitost, jak získat nad konkurencí náskok a přitom to nemusí stát mnoho peněz.

© 2009-2018 Jiří Kroužek, Zpracovávané údaje