Přeskočit na obsah, Přeskočit na nabídku služeb

logo se jménem Jiří Kroužek

Dynamické inzeráty v PPC

19. 07. 2012 – Jiří Kroužek

Článek je již zastaralý. Novinky ze světa PPC najdete na PPC Hero, český manuál na Zaklik.cz. Moji aktuální práci pak na jirikrouzek.cz.

Google AdWords a Seznam Sklik umožňují vytvořit takzvané dynamické inzeráty. Jde o méně známou možnost, díky které můžete psát relevantnější reklamy a zvýšit tak efektivitu kampaní.

Vše, co v následujícím textu budu popisovat, lze použít v AdWords i Skliku, není-li uvedeno jinak.

Jak to funguje

Celé je to založeno na proměnné, která se vloží do titulku (zde se to využívá nejčastěji) či textu inzerátu. Uživateli se pak místo této proměnné zobrazí klíčové slovo, které spustilo reklamu. Více ukáže konkrétní příklad:

{KeyWord:Dovolená Itálie}
14 dní na italských plážích.
Možnost poznávacích zájezdů.

V tomto případe se místo spojení „Dovolená Itálie“ zobrazí libovolné jiné klíčové slovo, které máte v dané reklamní sestavě a které spustí reklamu např. dovolená caorle; dovolená bibione. A proč je tam spojení „Dovolená Itálie“? To zde má funkci jakéhosi zástupného výrazu. Pokud by se klíčové slovo, které spouští reklamu, nevešlo do předepsaného počtu znaků pro titulek respektive řádek inzerátu, použije se toto výchozí klíčové slovo.

Poznámka: Výraz {KeyWord:Dovolená Itálie} je nutné vkládat včetně složených závorek.

Syntaxe

Základní syntaxe dynamického inzerátu je již zřejmá z příkladu výše, následující seznam shrnuje všechny možnosti, které fungují v AdWords i Skliku:

  • {keyword:Výchozí klíčové slovo} – jednotlivá slova dané fráze se zobrazí malými písmeny, tedy nějaké klíčové slovo.
  • {Keyword:Výchozí klíčové slovo} – první slovo dané fráze bude mít na začátku velké písmeno, ostatní malé, v našem případě se tedy zobrazí Nějaké klíčové slovo.
  • {KeyWord:Výchozí klíčové slovo} – všechna slova dané fráze budou začínat velkým písmenem, tedy Nějaké Klíčové Slovo.

Ačkoli to vypadá, že lze pomocí zápisů výše ošetřit všechny varianty klíčových slov, není tomu tak. Pokud byste například chtěli korektně zobrazit v titulku dynamického inzerátu Levné notebooky Dell, nedocílíte toho. Lze zobrazit pouze všechna slova s velkým počátečním písmenem nebo velké písmeno jen u prvního slova. Obě varianty jsou nežádoucí. Výsledkem je, že v PPC reklamě jsou vidět inzeráty, které mají chyby ve velikosti písmen – nejčastěji jsou všechna slova dané fráze velkými písmeny.

Konkrétní příklad

Pro ještě lepší ilustraci uvádím další příklad. Řekněme, že máme reklamní sestavu na inzerci autodoplňků pro vozy Škoda. Klíčová slova by mohla být: autodoplňky škoda, příslušenství škoda, doplňky škoda, autodoplňky fabia, autodoplňky octavia, autodoplňky superb apod.

Dynamický inzerát pak může mít následující podobu:

{KeyWord:Autodoplňky Škoda}
Velký výběr doplňků a příslušenství
pro automobily značky Škoda.

Místo {KeyWord:Autodoplňky Škoda} se pak zobrazí klíčové slovo, které spustilo reklamu. Pokud tedy uživatel zadá do vyhledávače např. „příslušenství škoda“, zobrazí se mu následující inzerát:

Příslušenství Škoda
Velký výběr doplňků a příslušenství
pro automobily značky Škoda.

Poznámka: Znovu připomínám, že do inzerátu se může dostat jen klíčové slovo, které spustí reklamu, nikoli to, co uživatel do vyhledávače přesně zadá.

Výhody dynamických inzerátů

Hlavní výhodou je větší relevance, díky které můžete získat vyšší míru prokliků a potažmo nižší cenu za proklik či lepší pozici.

Dynamické inzeráty se hodí hlavně u volné shody, protože například u frázové byste museli zadat i různé varianty klíčových slov bez diakritiky (minimálně v Skliku) a to v inzerátu nevypadá moc dobře.

Kdy to nepoužívat

Na druhou stranu dynamické inzeráty nelze považovat za něco, čímž lze nahradit korektní členění do reklamních sestav. V PPC reklamě je důležité zobrazovat relevantní inzeráty, ale hlavně uživatele poslat na relevantní stránku (to vás totiž již stojí peníze). Jinými slovy byla by chyba mít jeden obecný inzerát pro velkou skupinu různých produktů a všechny uživatele posílat na jedinou cílovou stránku.

Další zdroje

Pokud by vám dynamické inzeráty ještě nebyly jasné nebo chcete další příklady, koukněte na jejich vysvětlení přímo u daného PPC systému:

Pokročilejší možnosti v AdWords

Google od května umožňuje pomocí dynamické proměnné měnit i lokalitu a telefonní číslo. Více informací o této funkci najdete v článku na serveru PPC Novinky.

© 2009-2020 Jiří Kroužek, Zpracovávané údaje