Přeskočit na obsah, Přeskočit na nabídku služeb

logo se jménem Jiří Kroužek

PPC reklama na Slovensku

06. 01. 2012 – Jiří Kroužek

Možná jste někdy uvažovali o online propagaci zboží/služeb na Slovensku. PPC reklama ve vyhledávači Google je k tomu účelu výborný nástroj.

V dalším textu uvádím základní informace a pravidla, která vám v případě propagace webu v SR mohou být užitečná.

Slovenské vyhledávače

Na začátku bychom si měli uvést jednu základní tezi – na Slovensku je dominantním vyhledávačem Google, žádným dalším se nemá cenu zabývat. Slováci nemají svůj Seznam (v tomto je ČR unikátní). Z toho vyplývá určitá dostupnost propagace. Na Slovensko lze jednoduše zacílit v nastavení kampaně a není k tomu nutné zakládat nový AdWords účet.

Konkurence i ceny v PPC jsou nižší

Základní výhodu reklamy na Slovensku je často o dost nižší konkurence a potažmo i nižší cena za proklik. Lze tak levně získat poměrně velký počet dalších potenciálních zákazníků. Na začátku však doporučuji zacílit pouze na vyhledávací síť Google, a pokud kampaň bude mít úspěch, vytvořit ji posléze i na obsahovou (reklamní) síť.

Slováci se chovají jinak

Slováci nemají velký problém u nás nakupovat. Tím se výrazně liší od Čechů, schválně kdy jste si naposledy koupili něco na Slovensku? Stejně tak Slováci mnohem častěji čtou český web než obráceně.

Základní pravidla inzerce v SR

Při tvorbě PPC kampaně cílené na Slovensko je však nutné dodržovat určitá pravidla.

Na Slovensku musí existovat vaše cílová skupina

Toto je ze všeho nejdůležitější. Je nesmysl získávat novou návštěvnost (byť levně), pokud se tito návštěvníci nemohou proměnit v zákazníky. Pokud například nabízíte regionální služby, PPC reklama na Slovensku pro vás nemá význam.

Naopak vhodné je propagovat e-shopy nabízející dražší zboží, kde náklady na dopravu netvoří podstatnou část ceny (případně nepřevyšují hodnotu zboží) či služby globálnějšího charakteru.

Překládejte inzeráty

Chcete-li v PPC uspět mezi slovenskými inzerenty, je dobré překládat inzeráty do slovenštiny. Osobně jsem si je dříve nechával překládat od slovensky hovořících lidí, dnes už to nedělám a využívám pouze Google překladač. Je pravda, že občas něco nepřeloží úplně správně, ale díky jazykové blízkosti obou jazyků si drobných chyb většinou všimnete.

Nabídněte adekvátní cílovou stránku

Ideální stav je nabízet cílové stránky ve slovenštině. Samozřejmě toto je dosti náročné a ne vždy nezbytně nutné. Určitě byste však slovenské návštěvníky měli ubezpečit, že jsou na správném místě a zboží si mohou objednat. Toto lze učinit například textem „Zasíláme do SR“, který je umístěn na viditelném místě každé vstupní stránky a nejlépe ještě ilustrován slovenskou vlaječkou.

Zveřejněte cenu dopravy a dobu dodání

Pokud člověk něco nakupuje v zahraničí, má logicky obavy z ceny dopravy. Velká chyba je zobrazovat ceny dopravy až třeba ve 3. kroku nákupního procesu nebo dokonce vůbec. Nedělejte to.

Stejně tak transparentně a přesně uvádějte dodací lhůty, tedy nikoli „na Slovensko trvá dodání déle“, ale „na Slovensko doručíme do 3 pracovních dnů“.

Počítejte s vyšší mírou odchodů

Jestliže na web přivádíte slovenské uživatele, je pravděpodobné, že u nich bude vyšší procento okamžitých odchodů a potažmo nižší konverzí poměr než u těch českých. Je to dáno tím, že někteří v Čechách nakupovat prostě nechtějí – nemají důvěru, zdá se jim to složité. S tím se nedá nic dělat. Určitou kompenzací může být nižší cena za proklik.

A co Etarget a Facebook?

Ano pomocí kontextové PPC reklamy v Etarget a na Facebooku se dá na Slovensko taky zacílit. V případě Etargetu však není možné využít český účet (pokud tam tedy nechcete zobrazovat české reklamy).

tel: +420 731 413 317
e-mail: posta@jirikrouzek.cz